הביטוח הלאומי: ב-2045 לא נוכל לשלם

מחברי הדו"ח ממליצים לנקוט כבר עתה בצעדים מתונים כדי לטפל בבעיה, על ידי פעולות כגון הגדלת שיעורי דמי הביטוח הנגבים מהציבור, העלאת גיל הפרישה, העלאת השתתפות אוצר המדינה, יצירת תכניות ממשלתיות לעידוד ההשתתפות והפריון בשוק העבודה וצמצום קצבאות. עם זאת, מחברי הדו"ח נמנעים מהמלצה על דרך פעולה אפשרית אחת.
עוד מציינים מחברי הדו"ח כי קיימת חשיבות רבה לכך ששינויי חקיקה של חוק הביטוח הלאומי בכנסת ילוו בבחינה אקטוארית של השלכותיהם על יציבותו הפיננסית של הביטוח הלאומי, ועל יכולתו לממן ולשלם קצבאות לאורך זמן.
שר העבודה והרווחה כץ מסר כי "הביטוח הלאומי הוא אחד מעמודי התווך עליהם נשענת המדיניות החברתית בישראל. מחובתנו להבטיח שהביטוח הלאומי ימשיך לשרת את אזרחי ישראל גם בעתיד.
"המסקנות של הדו"ח מחייבות את ממשלת ישראל לפעול למען שיפור מצבו האקטוארי של הביטוח הלאומי כדי להבטיח את היכולת לשלם קצבאות לאורך זמן לאזרחי ישראל, בהם קשישים, נכים ומעוטי יכולת".
מנכ"ל הביטוח הלאומי מור יוסף ציין כי בשנים האחרונות נקט הביטוח הלאומי בצעדים שונים להתמודד עם האתגר של הזדקנות האוכלוסייה והמשמעות האקטוארית שלו על הביטוח הלאומי, וזאת בעקבות הדו"ח הקודם.
לדבריו, "צעדים אלו סייעו בדחיית הגירעון האקטוארי בכמה שנים, אך תמרור האזהרה עדיין ניצב. אני קורא לממשלה להעלות את הנושא לדיון, ולהמשיך בצעדים מתונים לשיפור המצב היום, כדי להימנע בעתיד מצעדים דרסטיים שעשויים לפגוע ברמת הקצבאות למבוטחים".
